تخفیف ویژه «آموزش برنامه نویسی از صفر با پایتون»

0 % %

کدوم حوزه برنامه نویسی بهتره؟

اگه تازه میخوای برنامه نویسی رو شروع کنی حتما برات سوال شده که کدوم حوزه برنامه نویسی بهتره؟ برنامه نویسی وب رو یاد بگیرم یا اندروید؟ هوش مصنوعی بهتره یا برنامه نویسی ios یا.... توی این مطلب درباره حوزه های مختلف برنامه نویسی صحبت میکنم و در نهایت بهترین حوزه ها رو بهت معرفی میکنم.

همونطور که میدونی دنیای برنامه نویسی خیلی بزرگه و حوزه های مختلفی برای برنامه نویسی وجود دارند. برنامه نویسی وب، اندروید، ios و ویندوز و... از این حوزه ها هستند اما قطعا تمام این حوزه ها برای فعالیت مناسب نیستند و برای انتخاب حوزه باید دقت کنی چون در صورتی که حوزه اشتباهی رو انتخاب کنی ممکنه وقت انرژی فراوونی رو هدر بدی! برای انتخاب حوزه برنامه نویسی باید ملاک های مختلفی رو در نظر بگیری مثلا حوزه انتخابیت باید بازارکار خوبی در ایران و جهان داشته باشه و همچنین باید سعی کنی حوزه ای رو انتخاب کنی که با ویژگی های تو هماهنگ باشه مثلا برخی حوزه ها مثل هوش مصنوعی نیاز به درک قوی از ریاضی دارند که ممکنه برای افرادی که تو ریاضی خوب نیستند، مناسب نباشه. در ادامه سعی میکنیم چند تا از حوزه های معروف درمورد برنامه نویسی رو بررسی کنیم:

 

حوزه هوش مصنوعی خوبه؟

امروزه همه جا اسم هوش مصنوعی رو میشنویم و بنظر حوزه مناسبی برای یادگیری میاد اما من این حوزه رو پیشنهاد نمیکنم چراکه هنوز در ایران به اندازه کافی شناخته نشده است و شرکت های کمی در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند . از طرفی یادگیری هوش مصنوعی نیازمند درک قوی از ریاضی است که ممکنه برای همه مناسب نباشه. نکته دیگه ای که درباره این حوزه وجود داره اینه که متخصصین این حوزه فقط میتونن استخدام شرکت ها بشن و امکان کار بصورت فریلنسری یا شخصی برای آنها تقریبا وجود ندارد.

 

حوزه برنامه نویسی اندروید خوبه؟

با توجه به گسترش استفاده از موبایل ها و دستگاه های اندرویدی، حوزه برنامه نویسی اندروید میتونه گزینه خوبی باشه. یه برنامه نویس اندروید حرفه ای که بتونه اپلیکیشن های مختلف اندرویدی بسازه میتونه درآمد خوبی برای خودش ایجاد کنه. اما نکته منفی که در این باره وجود داره مسدود بودن برخی ابزارهای کدنویسی برای این پلتفرم مثل اندروید استودیو است.

 

حوزه برنامه نویسی ios خوبه؟

متاسفانه این حوزه اوضاع خوبی در ایران ندارد چراکه افراد کمی در ایران از ios استفاده میکنند و همچنین بسیار از ابزارهای این سیستم عامل در ایران مسدود است و کار با آن را برای کاربران سخت میکنند و برنامه نویسان هم نمیتوانند فعالیت مناسبی در این حوزه در ایران داشته باشند. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها بجای ios به سراغ وب رفته اند و بجای برنامه ios وب اپلیکیشن منتشر میکنند.

 

حوزه برنامه نویسی وب خوبه؟

با توجه به اینکه در حال حاضر دستگاه های مختلفی اعم از موبایل، تبلت، لپ تاپ و... میتوانند براحتی به اینترنت متصل شوند و وبسایت ها را باز کنند. حوزه برنامه نویسی وب میتوانند برای یادگیری بسیار گزینه خوبی باشد چرا که در حال حاضر کاربران تقریبا با هر چیزی میتونند وبسایت ها رو باز کنند و ببینند بنابراین برنامه نویسی که بتواند وبسایت های مختلفی ایجاد کنند میتواند درآمد خوبی برای خود ایجاد کند. در مقایسه با برنامه نویسی اندروید، ابزار های برنامه نویسی وب مسدود نیستند و وب گستردگی بیشتری بین کاربران دارد چراکه همه دستگاه ها مثل ios هم میتوانند از وبسایت ها استفاده کنند.

 

در نهایت کدوم حوزه رو برای برنامه نویسی انتخاب کنم؟

با توجه به توضیحات داده شده هر کدام از حوزه ها ویژگی های خاص خود را دارند اما بطور کلی حوزه برنامه نویسی وب و سپس برنامه نویسی اندروید میتواند گزینه خوبی برای یادگیری باشد.


امیرحسین نائی
برنامه نویس و مدرس
  • 9 سال سابقه فعالیت در حوزه برنامه نویسی و راه اندازی کسب و کار آنلاین
  • تولید بیش از 100 ساعت دوره آموزشی رایگان در یوتیوب و آپارات
  • موسس آکادمی برنامه نویسی امیرحسین نائی
  • موسس وبسایت «کدبزن»
  • نویسنده کتاب «برنامه نویسی رو از اینجا شروع کن!»

سایر مطالب

تخفیف فقط برای شما

قابل استفاده روی تمام محصولات آموزشی

کد: